×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Året avslutades med en hel del trafik, både rälsbuss- och lokomotordragna tåg har förekommit och på flera ställen längs med hela banan. Det var många år sedan vi hade så här många trafikdagar under november och december. Det är glädjande att vi på detta sätt kan förlänga säsongen, även om det stundtals varit kämpigt med mycket snö. Den tidiga vintern innebar också att slipersbytena fick ta en något tidigare paus än föregående år.

Lite nytt från verksamheten vid Smalspårjärnvägen Hultsfred-Västervik sedan sist.

Den 25 september passade ett 60-tal på att ta en sista tur innan säsongens trafik upphörde. Större arbeten på banan har gjorts i Totebo, med slipersbyte söder om Totebo, där ett par hundra sliprar kommit i banan, men också kabelgrävning inför kommande arbeten med en ny signalanläggning. Inne i verkstaden i Västervik har främst YBo5p 900 fått störst uppmärksamhet med byte av topplockspackningar och renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 går fortsatt framåt. 

Följ med på några glimtar från verksamheten, främst kring Totebo och de arbeten som bedrivits där. 

Här kommer ytterligare ett litet bildreportage från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Sommarens högtrafik avslutades förra veckan och högtrafik var verkligen ordet. Morgon- och kvällstågen har utgjorts av tre rälsbussar vid nästan varje avgång på grund av den stora resandemängden. Lunchturen, som ofta kördes med en rälsbuss tidigare år har nu ofta gått med två. I snitt har vi legat på 60-80 resenärer i morgontåget från Hultsfred och eftermiddagståget från Västervik, men flera gånger var det över 100 resenärer i tågen. Tack vare en helhjärtad insats från de aktiva medlemmarna så kunde trafiken rulla som planerat och en hel del extratåg kunde också köras mot slutet av perioden. I juli examinerades också en ny förare och flera nya konduktörer har gjort premiär i trafiken. 

I augusti lämnade vi sommarens högtrafik och gick in i lågtrafiken, med två tåg per dag, men antalet resenärer låg fortsatt på en hög nivå även här och vi fick fortsätta med tre vagnar i tågen för att alla skulle få plats. Slipersbytena kunde starta efter sommaruppehållet och första helgen i september kördes ett av få lokomotordragna persontåg denna sommar.

Följ med på några glimtar och lite annat från verksamheten i augusti och början på september.

Här kommer återigen en liten uppdatering kring verksamheten i Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, som tillsammans utgör Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.

Den 22:a juni började årets sommartrafik. Det var fortfarande inte glasklart för oss hur pandemirestriktionerna skulle se ut för sommaren, men det gick ändå att köra trafik med restriktioner. Ett normalt år räcker det med en vagn under sommarens lågtrafik, men för att kunna hålla tillräckligt avstånd och uppfylla de pandemirestriktioner som gällde fick vi köra med 2 motorvagnar, där YBo5p 874 och YBo5p 900 stått för det mesta av trafiken fram tills det var dags att ta in dessa för översyn i början på juli, då YBo5p 897 och YBo5p 883 istället gick ut i trafiken. Mot slutet av lågtrafiken lättade en del av pandemirestritionerna till vår och många andras gläjde och denna sommar kanske blir något mer normal än den föregående och vi räknar med att kunna köra all vår trafik under sommaren. Häng med på ett bildspel från vad som hänt sen sist på vår järnväg.