Helgen den 30 april-1 maj var det säsongspremiär för tågtrafiken på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. De senaste två åren har vi av förklarliga skäl inte kunnat köra någon tågtrafik vid dessa datum men när pandemin nu är över så kan vi börja återgå till normal verksamhet.
Innan pandemin så startade vår sommarsäsong sedan många år med att köra rälsbusståg till Valborgsmässofirandet i Ankarsrum. I år körde vi också till det populära "Vårruset" i Totebo, där korna på Totebo gård släpps ut från sitt liggstall för att sedan gå ute under sommarperioden. Under helgen hann vi också med att byta 70 sliprar, köra in utbytta sliprar och hålla utbildning för nya och gamla konduktörer.
Vidare under maj var det flera chartertågskörningar på banan och den 14 maj hade vi en smyglansering av boken "Spår av passion" för aktiva medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening.
I verkstaden går det framåt med motorbytet på rälsbussen YBo5p 900. Motor, koppling och växellåda är nu på plats.
Ett snabbt besök vid den nya plattformen i Långsjön, givetvis avprovades den nya påstigningstavlan med en orange lampa i mitten. Lampan tänds när man vrider på stolpen.
I Verkebäck har arbetet med att restaurera och återskapa trädgårdsmiljön som möjliggjorts tack vare ett bidrag på 300 000 kronor från EUs landsutvecklingsprogram påbörjats. Till vår hjälp har vi en byggnadsantikvarie som kommer utarbeta planteringsritningar och växtval.
På fredagseftermiddagen den 29 april var ett gäng ute och tog hand om tidigare fällda träd och sly. Z4p 264 och kranvagnen NNrp 324153 följde med på dagens insats.
I Hjorted finns ett mellanlager, där sliprarna lagras i väntan på avtransport med lastbil till destruktionssanläggningen.
Under våren har vi slyröjt banvallens högra sida sett från Jenny till Totebo, ca 36 km och planen är att fortsätta mot Hultsfred innan man vänder norrut igen. Det under förra året inköpta slyröjningaggregatet gör god nytta, då det har högre kapaciet jämfört med tidigare. Z4p 261 är dragkraft och slyröjningsaggregatet står på en överföringsvagn (Q37p 350228). Flaket är flyttbart och kranen är radiostyrd.
På lördagen den 30 april fortsatte det fem man starka slipersbytargänget att byta sliprar norr om Hjorted. 70 sliprar kom i banan under dagen.
Till vänster spikas nybytta sliprar och till höger fortsätter man att dra ut spikar på de sliprar som markerats för utbyte. Årets långa vinter, med minusgrader nattetid långt in i april gjorde att slipersbytet startade senare än normalt.
En slipers dras ur. Staketet till höger återställdes senare.
I personalhuset i Västervik pågick konduktörsutbildning. Fyra nya konduktörer fick sin första kontakt med blancoblock, prislista, betalningsmedel och arbetsprocessen ombord på våra tåg, medan de övriga fyra som var gamla i gården fick en bra repetition av tidigare förvärvade kunskaper. Vill du också bli konduktör hos oss? Nästa kurstillfälle är 4-5 juni, klicka här för att läsa mer.
På kvällen var det dags att ta upp en tradition som tidigare uteblivit på grund av pandemin, nämligen tåg till Valborgsfirandet i Ankarsrum. Här har tåget, som bestod av motorvagnarna YBo5p 897 och YBo5p 888 kommit till Verkebäck och ett gäng resenärer vill kliva på. Det var också ett bra tillfälle för en av de nya konduktörerna att öva sig i biljettkontroll.
Tåget har ankommit Ankarsrum. Flera av de aktiva medlemmarna passade på att ha sitt eget Valborgsfirande i Ankarsrums stationsträdgård, där grillen plockats fram.
Ett rejält fyrverkeri avslutade kvällens firande och strax efter 22 kunde rälsbussarna vända åter mot Västervik
På söndagen den 1 maj var det trafik till Totebo från båda håll. Från Västervik kom ett lokomotordraget tåg med Z4p 261+318 som dragkraft och vagnarna Fp 165, SRJ Bo 92 och SRJ Bo 112. Från Hultsfred kom ett rälsbusståg med YBo5p 897 och 888. Ett åttiotal personer medföljde de båda tågen och tre av de fyra nya konduktörerna fick bekänna färg i biljettklippningens ädla konst.
Två av lokomotorerna och rälsbusståget i Totebo.
Det blir lite besvärligt när det är många tåg i Totebo. De två lokomotorerna i tåget från Västervik måste byta plats för att kunna gå främst i tåget mot Västervik, så både lokomotorer och tågsätt får växlas fram och tillbaka innan allt blivit rätt.
Väl tillbaka i Västervik återstod undanväxling och påläggning av presseningar på de två boggievagnarna. Med lastmaskin och flera personer till hjälp var jobbet avklarat på någon timma och det markerade också slutet för en lyckad helg längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik
Under resten av maj kom chartertågstrafiken igång ordentligt. Vid flera tillfällen gick det tåg varje dag, ofta Västervik-Fårhult-Västervik men resor till och från Ankarsrum förekom också. En hel del slipersbyten hanns med både vardag som helg och den 10 maj passerades 1000 bytta sliprar för säsongen och den 16 maj stod saldot på 1142 bytta sliprar. På bilden ovan väntar YBo5p 897 i Jenny på att ett tåg på norra banan ska passera innan vagnen får fortsätta in till Västervik.
Under helgen 14-15 maj fortsatte arbetet med att färdigställa motorn i YBo5p 900, här pågår montering av remmar och motorn kunde också provstartas med gott resultat.
Lördagen den 14 maj var det smygrelease av boken "Spår av Passion". Ett tjugofemtal aktiva medlemmar hade tagit sig till Västervik för att få en första presentation av boken och också få den signerad av författaren själv. Vill du också ha ett ex, beställ boken här. Pris 280 kr exkl. frakt, leveranstid ca en vecka.
Vill du stötta vår verksamhet och bli medlem, läs mer här: Bli medlem
Visste du att vi nyligen köpt ett antal godsvagnar med ett förflutet i Småland, för närvarande pågår en insamling för att täcka transportkostnaden, läs mer här
Hemsidan är också uppdaterad med tidtabell, biljettpriser och restips för sommarsäsongen 2022. Läs mer på Reseinformation