Så var det dags för ytterligare en tillbakablick på verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Sommaren går mot sitt slut och vi kan räkna in en bra sommarsäsong med många besökare. Det nya normala, rälsbusståg med tre vagnar, har fått köras ofta för att alla resenärer ska få plats.
Utöver det har vi som vanligt kört en del evenemangståg, bland annat extratåg till musikkvällar i Fårhult och kring Visfestivalen i Västervik då vi körde nattåg. Vi går nu in i lågtrafiken, men trafiken fortsätter ända fram i september. Följ med på ett bildsvep från sommarens verksamhet vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik.
- Detaljer
- Kategori: Nyheter
Ny smyger vi igång uthyrningen av Väderums station, idylliskt belägen längs med smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik i den sydöstra delen av Vimmerby kommun mellan Tuna och Vena.
Har du funderat på att bo en vecka eller några dagar i ett riktigt stationshus? Här finns nu möjligheten i ett stationshus från 1879 med mycket bevarad charm.
Väderums station består av 2 r o k samt en liten väntsal och är utrustat som ett fritidsboende med tre ordinarie sängplatser, modernt badrum med vattentoalett och dusch. Kök med spis och ugn, kyl- och frys samt porslin och husgeråd.
Information om bokning och priser hittar du på denna länk
- Detaljer
- Kategori: Nyheter
Den milda vintern gör att vi kan fortsätta våra arbeten på flera fronter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. En synnerligen produktiv månad kan läggas till handlingarna.
Signalgänget arbetat i utkanten av Hultsfred med kabelgrävning för den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster och förberedelser för ett nytt signalställverk till Hultsfreds driftplats. I Västervik har det arbetats med den kur som kommer att inhysa själva anläggningen vid Kloster. Även signalkiosken med det blivande ställverket till Hultsfred, som blir ett reläställverk typ Cst, har det arbetats med i Västervik. Den har fått sina gamla komponenter urtagna, kioskens väggar har målats och nya komponenter har monterats in.
Ett gäng har arbetat med röjning av större träd mellan Kloster och Silverån, dessutom har ett tjugotal lass med sliprar har körts till Hjorteds hållplats för vidare transport till destruktion. I verkstadsvärmen i Västervik har arbetet fortsatt med att plocka ihop motorn på YBo5p 900 samt montera kardaner och växellådor på YBo5p 893.
Vi vill också passa på att göra lite reklam för flera arrangemang och utbildningar under våren:
Studiebesök på Roslagbanan 11/3: Mer information här
Utfärd på temat järnvägsarkeologi 22/4: Mer information här
Utfärd i Hugo Hammarskjölds fotspår 13/5: Mer information här
Har du någon gång funderat på att bli konduktör, nu finns chansen: Konduktörsutbildningar under våren 2023
Häng med på ett bildspel från verksamheten under januari och början av februari:
- Detaljer
- Kategori: Nyheter
Åter igen är det dags för en liten uppdatering av verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Våren har bjudit på slipersbyten, fordonsunderhåll och en hel del chartertågskörningar och körningar till olika evenemang. På verkstadssidan nådde man en milstolpe då rälsbussen YBo5p 900 kunde provköras med gott resultat under mars. I Västervik och Hultsfred pågår bangårdsombyggnader och i Vena gjordes ett spårbyte för att få bort ett återkommande spårlägesfel. Följ med på ett bildspel från verksamheten under våren, det är närmare 30 bilder, så ta god tid på er.
- Detaljer
- Kategori: Nyheter
Så har ännu ett år gått vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik och vi vill fortsätta traditionen med en årskrönika i bildformat.
Den stränga vintern, som inte släppte sitt grepp förrän i mars, gjorde att vi kunde lägga mycket mer tid på röjning jämfört med tidigare år. Två kraftiga stormar medförde hel del arbete med röjning och bortforsling av stormfällda träd. Andra insatser som gjorts var manuell röjning söder om Fårhult upp mot Vigelsbo samt röjning av skärningar mellan Jenny och Ankarsrum. Vidare har arbetet fortsatt med signalanläggningen i Totebo och under året kunde den renoverade vägskyddsanläggningen vid Totebo Gård tas i bruk och reläskåpet till ställverket i Totebo kom på sin plats.
Årets tågtrafik var den mest omfattande i föreningens historia, vissa dagar kördes chartertåg varje dag och när julborden i Fårhult drog igång i november körde vi flera vardagar och helger dit, samtidigt som vi körde tomtetåg Hultsfred─Vena och Västervik─Verkebäck. Vi har också fortsatt med våra populära utflyktsturer, där vi gör utflykter med rälsbusståg och guide till olika intressanta platser längs med banan. Totalt kördes 272 ordinarie tåg, kompletterat med hela 172 extratåg och 40 stycken spärrfärder med resande. Det märks att vår järnväg är mycket populär.
Banavdelningen har som vanligt haft ett högt tempo och i år bytt totalt 4154 sliprar. Vi har till och med bytt sliprar (68 st) åt dressinbanan söderut från Hultsfred som en del i deras flytt till stationsområdet.
- Detaljer
- Kategori: Nyheter
Sida 1 av 9