×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Nu när en vecka av sommarens högtrafik återstår så är det dags för en ny omgång av "Senaste Nytt" från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. 

Sommarens trafik har fungerat bra och resandetillströmningen har om möjligt varit ännu bättre än tidigare år. Så bra att vi redan första veckan på högtrafiken fick köra tre rälsbussar i några av avgångarna. Det har varit ett angemänt problem att hitta vilka dagar folk åker, exempelvis hade ett av tågen med sig 110 resenärer till Västervik en vanlig tisdag, medan en vanlig lördag kunde ha 60 passagerare. För att ta höjd för osäkerheten har vi i flera fall har vi kört ut tre vagnar i första tåget på morgonen och sedan minskat vagnanvändningen under dagen om det behövts. Fordonen har också fungerat bra även om YBo5p 900 och 888 i skrivande stund är tagna ur trafik för att få flera olika fel reparerade.

Här följer några bilder från verksamheten under juli och början av augusti. 

 

Vena mosse är en källa till ständigt arbete! Här har ett parti riktats och stoppats, sedan ska mer grus läggas på.

 

Det går att bedriva banarbeten när vi har trafik om fler driftplatser bevakas med tågklarerare. Här är det tågklarerareleven Tobias som ägnar sig åt in- och utanmälan, avspärrning av bevakningssträcka, körplaner för spärrfärder och hantering av tågklarerarboken.

 

När tåget passerat och banan spärrats av tågklareraren i Tuna så kan slipersbytaren med dess personal gå ut och göra en punktinsats mellan tågen. Slipersbytestakten går såklart ner under sommaren, men ändå finns möjlighet att mellan tågen få några timmars lucka för att byta ett 30-tal sliprar under en dag. 

 

Söder om Fagersand har det också bytts sliprar, då med Ankarsrum som bevakad driftplats.

 

I samma veva passade man på att byta ut bommarna vid en av Ankarsrums vägskyddsanläggningar och en av bommarna kompletterades med en extra bomlykta.

 

Ett arrangemang som på grund av pandemin varit borta några år är Durspelsstämman i Ankarsrum. Durspelarna åker tåg från Ankarsrum till Långsjön för att äta och sedan tillbaka. I år hade vi gjort en kombination där vi sålde en kvällsutlfykt och ett 25-tal resenärer hade nappat på att resa led loktåget från Västervik till Ankarsrum och sedan tillbaka med kvällståget från Hultsfred. I biljettpriset ingick dessutom fika. Här ser vi tåget som består av lokomotorn Z4p 261 och vagnarna SRJ Bo 112 och Bo 92 samt Bp 439 på väg in i Ankarsrum. Konceptet med en kvällsutflykt gav mersmak och kommer sannolikt återkomma. 

 

Totalt väntade ett 150-tal resenärer på att kliva på tåget till Långsjön.

 

Kvällståget från Hultsfred, tåg 89115 med YBo5p 888 främst och 897 sist har stannat på spår 2 i Ankarsrum för att ta upp passagerare innan tåget fortsätter mot Västervik. De 25-tal som kommit med loktåget klev på för sista etappen på kvällsutflykten.

 

Innan pandemin var det vanligt med två rälsbussar i de flesta avgångarna och vid lågt resandeantal minskades det till en rälsbuss i tågen. Denna sommar har tre rälsbussar varit det vanliga och vi har minskat till två vid behov. Vår järnväg tycks vara ett populärt sätt att transportera sig. Flera av dagarna under högtrafiken har haft mellan 90 och 110 resenärer i morgontåget från Hultsfred och eftermiddagståget från Västervik. På bilden passerar ett trevagnarståg Spångenäs. 

 

Ett till trevagnarståg har precis lämnat Hultsfred och ska strax passera hållplatsen Hultsfreds hembygdspark. 

 

Till sist en kvällsbild från Verkebäck! Kvällståget från Hultsfred som ankommit med tre rälsbussar ska lämna av en rälsbuss i Verkebäck. Normalt har vi alltid en rälsbuss i reserv i Verkebäck så att vi kan hantera trafikstörningar effektivare. Hittills har vi dock bara behövt utnyttja reserven en gång.

Ännu är dock inte sommaren slut! Högtrafiken, med tre avgångar per dag fortsätter till och med den 7 augusti, sedan går vi ner på två avgångar per dag mellan 7-20 augusti och sedan lördagstrafik i september. Tidtabell, priser och förslag på olika besöksmål hittar du som vanligt på vår hemsida, www.smalsparet.se.

Vi planerar också en del extra evenemang! Lördagen den 27 augusti kör till till Hultsfreds marknad (mer info kommer på hemsidan) och den 9-10 september kör vi ett specialdesignalt arrangemang kallat "Kulturarvsdagarna", mer info på denna länk.