×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Även i år blev det vinter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Lite vinter hindrar såklart inte arbetet längs med järnvägen, men arbetet skiftar karaktär. Under mellandagarna och i början på året fortsatte signalavdelningen med att byta ut kablage kring Ankarsrum och slipersbytargänget var ute, i alla fall så länge inte olika snöfall satte stopp för verksamheten. Signalgänget har plöjt ner ungefär 1000 meter kabel från Ankarsrum och söderut mot den gamla yttre infartssignalen vid den tidigare växeln till Sjöspåret i Ankarsrum. Denna signal är tänkt att byggas om till en treskens försignal och senare ska vägskyddsanläggningarna byggas om så att dessa blir oberoende av huvudsignalerna. För plöjningen använder vi oss av en av våra entreprenörer, Brorssons Grävservice i Västervik. 

I den södra änden av banan har vi fortsatt arbetet med att köra in sliprar från årets och tidigare års slipersbyten. Det är ca 5000 sliprar som ska köras in från banan, mellanlagras i Tuna och sedan köras iväg till destruktion.

Inne i Västervik har det arbetats på flera fronter, men slipning- och spacklingsarbeten på rälsbussen YBo5p 893 och signalarbeten har dominerat. På extern verkstad i Tyskland fortsätter arbetet med hjulaxlarna till ångloket SÖJ 6 / SJ Np 3050. Vill du förresten läsa mer om våra ånglok, så klicka gärna på länken: Våra ånglok

Vi passade också på att uppdatera vår hemsida med ett avsnitt om vilka verksamhetsutövare som finns längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik, mer om det kan du läsa här: Verksamhetsutövarna utmed järnvägen

Här följer några bilder från den senaste månadens verksamhet.

Under årets sista slipersbyte i Mossvik, mellan Jenny och Verkebäck, upptäcktes ett rälsbrott i en skogsvägsövergång. Rälsbrottet fixades och man passade samtidigt på att rusta upp övergången. Numera lägger vi alltid moträler för att vägövergången ska klara de tyngre skogsmaskinerna. Lite senare ska vägövergången grusas upp. 

 

I Ankarsrum har vi bytt ut signal- och kraftkabel i den norra änden och nu är turen kommer till den södra änden. Här är skåpet för vägskyddsanläggningen "Nybygget" och ett nytt skåp för kraftkabel har monterats. "Nybygget" har också fått nya bommar och bomlyktor monterade. 

 

För att kunna plöja kabel med traktorgrävare har vi gjort i ordning en överföringsvagn  som kan ta en större traktor. En lokomotor av typen Z4p används för att dra allting och genom åren har vi övat upp ett bra samarbete mellan traktorförare och lokomotorförare. Här står ekipaget, utan traktor, redo en frostig kväll i Ankarsrum. En överföringsvagn är en vagn som kan lasta en normalspårig vagn. Hur det såg ut förr i världen kan du se på denna länk till Smalspårsarkivet: Överföringsvagnar

 

Kabeldike grävt, signal- och kraftkabel nedlagda. Totalt grävdes 1008 meter kabeldike från vägskyddsanläggningen "Nybygget", precis söder om Ankarsrum, ut till den f.d. yttre infartssignalen. 

 

Målet för kabelgrävningen, den gamla yttre infartssignalen söder om Ankarsrum. Signalen ska göras om till försignal för den nuvarande infartssignalen. Anledningen att det står en signal såhär långt söderut är att det tidigare låg en växel till ett industrispår (Sjöspåret) till Ankarsrums bruk och den växeln behövde skyddas av en signal. Vill du veta hur det såg ut platsen tidigare, klicka här för en bild från Smalspårsarkivet från ungefär samma plats. Växeln revs våren 1980

 

I trakterna mellan Tuna och Vena arbetade vi med inkörning av sliprar från tidigare års slipersbyten. Det är nästan 5000 sliprar som ska köras in från linjen till Tuna och därefter lastas på lastbil och köras i väg till destruktion. Z4p 264 och vår kranvagn har varit engagerade i arbetet.

 

Signalskåpet "rensas" på sådant som är överflödigt och nya kablar ansluts till skåpet. 

 

Den gamla femskens-huvudljussignalen har tagits ner och en ny försignal med tre lykthus har satts upp. Det återstår att montera bakgrundskärm och sedan ska signalen driftsättas, men för det krävs en hel del arbete i nuvarande ställverk i Ankarsrum, något signalavdelningen fortsätter med framöver.

 

En härlig vinterdag i januari kunde de tre vägskyddsanläggningarna i Ankarsrum återigen driftsättas med ström genom de nya nedlagda kraftkablarna. I och med detta är ett flerårigt arbete avslutat där all gammal oljekabel nu bytts ut mot betydligt mer miljövänligare alternativ och vi har nu en signalanläggning där kablaget är i nyskick.

 

Vi avslutar med en bild från gränspunkten mellan södra banans smalspår och norra banans normalspår vid den tidigare stationen Jenny. Det är inte ovanligt med olika transportkörningar in till Västervik för att hämta material eller lämna uttjänta saker till återvinning och destruktion. Här har lokomotorn Z4p 318 fått "två gröna" i mellansignalen "Västervik 53".

Vill du stötta verksamheten, passa på och bli medlem, förutom en rad förmåner som halva priset på våra biljetter och tidningen "Västervikingen" 4 ggr/år så får du också tillgång till exklusivt material på föreningens digitala arkiv, Smalspårsarkivet