Vintern håller envist fortsatt sitt grepp om Tjustbygden. Slipersbytargänget, slyröjarna och slipersinkörarna har gått i ide och har funnit för gott att inte titta ut förrän det blivit mer angenämare temperaturer och något mindre snö på vår bana. Signalavdelningen är de som varit mest aktiva och har arbetat både inomhus och utomhus med olika projekt i Ankarsrum och i Hultsfred.
På fordonssidan har det skett fortsatta arbeten med YBo5p 893, där ny matta lagts på toaletten och takluckorna har renoverats. Vi har också nått målet med vår insamling. 232.000 kronor har samlats in och 180.000 av dessa har förbrukats. Ett särskilt tack till er som lagt en slant på renoveringen av 893. På ångloket SÖJ 6 har nålhackning av ramverket påbörjats.
I slutet på januari nåddes vi av ett mycket positivt besked, nämligen att Västerviks kommun beviljats oss 182.000 kronor i pandemistöd. Samtidigt som vi är vana att stå på egna ben så är de tacksamt och välkommet med denna typ av stöttning till verksamheten.
Vi har också lagt ut tidtabellen för sommartrafiken 2021, något du hittar på denna sida: Tidtabell 2021.
En insamling till nya sittdynor till rälsbussen YBo5p 893 pågår sedan den 5 februari och redan den första dagen trillade det in närmare 23.000 kronor. Ett särskilt tack till er som valt att stötta oss med en slant till detta projekt.
Stämningsfullt i Ankarsrum en kväll i slutet på januari.
Lika stämningsfullt i Verkebäck. Något behov av att ploga banan just nu finns inte, men skulle det behövas så står vår spårrensaren redo.
För er som följer våra nyheter så har ni säkert sätt att signalavdelningen arbetat söder om Ankarsrum. Här ser vi Mattias i full färd med att montera en bakgrundsskärm på den blivande försignalen till signalen Ankarsrum A 1/2. Tidigare stod här en femskens huvudljussignal, denna signal skyddade det numera rivna sjöspåret i Ankarsrum. Nu har huvudljussignalen med fem sken istället ersatts av en försignal med tre sken. Försignalens uppgift är att ge besked om var nästa huvudljussignal visar för signalbesked.
Ett antal huvudljudssignaler, närmare bestämt 8 stycken har gjorts i ordning och demonterats för att skickas iväg till blästring och målning. Tanken är att använda dessa i Ankarsrum och så småningom, Hultsfred.
Diskmaskiner är bra till mycket, men det är inte var dag som det diskas signallinser. Varje lamphus i en huvudljussignal har två linser, en färgad lins närmast lampan och en ofärgad lins längst ut. Syftet med linserna är dels att skenet ska ha rätt färg och dels att ljuset bryts till en mycket smal, men stark ljusstråle. Man kommer på detta sätt undan problem med t.ex motljus och dimma, då lampskenet trots motljuset är synligt.
Indikeringssändare har kopplats in för att visa statusen på vägskyddsanläggningarna Folkparksvägen och Sjövägen i Hultsfred. Numera kan vår signalavdelning via webben se om bommarna är uppe eller nere eller om vägskyddsanläggningen av någon anledning är urkopplad eller är felaktig. Spårledningarnas status visas också. Tekniken har utvecklats av aktiva vid museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar och tanken är att fler vägskydd ska byggas om på detta sätt. Det underlättar också en eventuell felsökning vid fel i anläggningen.
Vi trodde att slyröjarna gått i ide de med, men så visade sig inte vara fallet. I Verkebäck passade man på att röja ett rejält avsnitt mot sjön Maren.
Signalerna som skickats iväg på blästring hos Åkab i Gamleby har nu kommit tillbaka och är redo för målning.
Innan grundmålning blev det till att dammsuga signalerna. Blästersanden letar sig verkligen in överallt i alla skrymslen och vrår.
Fortsatt arbete med tråddragning vid Nybyggets vägskyddsanläggning i Ankarsrum. Det är nu inte så långt kvar till signalgänget är klara här ute och kan flytta in i ställverskuren istället.