×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Februari 2021 går mot sitt slut och det är dags för en ny uppdatering från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Vintern höll i sig nästan hela februari och först den sista helgen så började snön töa bort på de soliga partierna. Helgen den 20-21 februari hade vi en verkstadshelg där det bland annat målades signaler, rälsbussen YBo5p 888 fick planenlig översyn och arbetet med lokomotorn Katrinefors 2 fortsatte. Ute på banan har det under februari främst pågått arbeten med signalanläggningen i Ankarsrum, men lite slyröjning har också hunnits med. Signalgänget har nu kommit så långt att det mesta av kabeldragningen utomhus är klar, nu återstår kabeldragning och montering i olika signalkurar. 

I vårt virtuella järnvägsmuseum har det fyllt på ordentligt med bilder, ta gärna en titt i Smalspårsarkivet

Men vi börjar med en bild från verkstaden i Meiningen i Tyskland, där drivaxlarna till ångloket SÖJ 6 ska svarvas.

Här sitter en lokets drivaxlar i ett arborrverk. Tapparna till koppelstängerna kommer nytillverkas, då dessa var slipade så många gånger att det inte längre gick att garantera hållfastheten. Det skiljde hela 13 mm i diameter från när tapparna var nya till när det mättes upp på verkstad i Tyskland. I övrigt kommer båda vevaxlarna att nytillverkas då de var för krokiga för att kunna användas. 

 

Vinter i Västervik, snön börjar sjunka ihop lite, lokomotorn Z4p 318 användes för växling i Västervik, men annars har det varit relativt få rörelser på banan under vinterperioden, förutom enstaka transportkörningar.

 

Inne i verkstadsvärmen pågick bland annat målning av huvudljussignaler i kulören SJ gul 64. Det är många vinklar och vrår på en huvudljussignal och mycket färg går åt. Efter att signalerna målats återstår att montera in det elektriska, med kabeldragning och lampa och därefter linser, tätningar m.m.

Arbetet med renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 går framåt och vi har kommit så långt att vi inte längre tar isär rälsbussen utan har börjat montera ihop den igen. Här har fönsterramar, väggfält och elementskydd kommit på plats igen. Det återstår dock en hel del, bland annat att lägga in en ny golvmatta och mycket arbete med motor och växellåda. En spontan insamling i form för att täcka kostnaden för nya sittdynor till 893 annonserades på Facebook, Instagram och hemsida gav gott resultat. På en vecka inflöt hela 53692 kronor, något som täckte kostnaden för nya dynor och även frakten. Bland de som skänkt pengar drogs en vinnare som fick ett omfattande bokpaket värt 2000 kronor som pris. Stort tack för alla bidrag till dessa nya dynor, som verkligen kommer höja helhetsintrycket i vagnen.

På rälsbussen YBo5p 888 fortsatte underhållsarbetet. Alla våra rälsbussar har ett översynsprogram som följs och just nu är det YBo5p 888 som genomgår Översyn II. De gamla motorkuddarna har gjort sitt och man passade på att byta allihop när man ändå höll på. Resten av helgen ägnade man åt rälsbussens bromsar och komponenter som ingår i bromsrörelsen.

Lokomotorn Katrinefors 2 närmar sig mer och mer färdigställande. Under helgen sattes säkerhetskedjorna vid kopplet i A-änden på plats och en hel del arbete pågick invändigt. Det är ett fåtal personers verk som gjort att vi börjar närma oss ett färdigställande i ett skick som vi bara kunde drömma om när lokomotorn kom till Västervik 2017. 

 

I Ankarsrum pågick som vanligt signalarbeten. All kabel som ska plöjas ner är nu nedplöjd och under den sista helgen i februari kröp signalgänget in i sina signalkurar och påbörjade tråddragning inne i kurarna. När allting är klart har vi i princip fått en nyrenoverad signalanläggning med kilometervis med ny kabel, ny vägskyddsförsignal och en ny treskens försignal. På bilden pågår pinnlödning av en spårledningsskarv ute vid försignalen.  Vårt signalgäng har verkligen gjort stora insatser under förra året och det ser ut som man fortsätter i samma stil även i början 2021! 

Vill du följa verksamheten på närmare håll eller stötta den? Varför inte bli medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening, föreningen som tillsammans med Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan förvaltar, äger, driver och utvecklar Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Klicka här för att läsa om alla fördelar ett medlemskap ger.