×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

I augusti lämnade vi sommarens högtrafik och gick in i lågtrafiken, med två tåg per dag, men antalet resenärer låg fortsatt på en hög nivå även här och vi fick fortsätta med tre vagnar i tågen för att alla skulle få plats. Slipersbytena kunde starta efter sommaruppehållet och första helgen i september kördes ett av få lokomotordragna persontåg denna sommar.

Följ med på några glimtar och lite annat från verksamheten i augusti och början på september.

 

Den 21 augusti var sista dagen för den dagliga trafiken. Här har tåg 89117 på väg mot Västervik stannat i Verkebäck för resandeutbyte och föraren inväntar körtillstånd från tågklareraren.  

 

Att den dagliga trafiken slutade för säsongen innebar ingalunda att trafiken på något sätt upphörde. När vaccineringen nu tagit fart har det inneburit ett ökat antal beställnings- och chartertåg. Här har YBo5p 888 stannat och precis släppt av ett sällskap vid Apelkullens banvaktstuga. Vill du också hyra ett eget tåg, läs mer på länken: Hyr ett eget tåg

 

Slipersbytargänget, som normalt håller en låg profil under sommaren, då slipersbyte inte kan bedrivas optimalt har återigen börjat dyka upp längs med spåret. Nu har man omgrupperat från den södra delen av banan och den 29 augusti pågick arbeten i Totebotrakten. Etappmålet 2000 bytta sliprar passerades vid månadsskiftet augusti-september.

 

Den tredje september pågick slipersbyten inne på Spångenäs bangård. Dagarna före hade bjudit på både storm och regn och då det skulle köras tåg på hela banan den 4 september behövdes en bansyn. För att säkerställa att banan var framkomlig så fick Z4p 318 med förare ge sig iväg till Hultsfred för att se så inte något träd eller annat låg i vägen.

 

 

Någonting annat som är årligen återkommande är Tjusttrampet och i år blev det också av, då pandemin börjat ebba ut. Tjusttrampet är en motionscykeltävling där deltagarna tar tåget från Västervik ut till Verkebäck eller Ankarsrum och sedan cyklar tillbaka. Lokomotorerna Z4p 261 och 318 fick vara dragkraft i tåg 89160 tillsammans med vagnarna Gsp 300760, SRJ Bo 92, BFp 278 och Fp 165. 

 

Fullt med cyklar i godsvagnen Fp 165 på väg från Västervik mot Verkebäck och Ankarsrum.

 

Det lokomotordragna tåget har kommit till Ankarsrum och alla cyklar lastas av och cyklisterna vänder åter mot Västervik.

 

Efter att lokomotorerna gjort rundgång var det dags för förbigång av tåg 89111, förmiddagståget från Hultsfred till Västervik. Lokomotortåget gick sedan som tåg 89161 tillbaka till Västervik.

 

Den 5 september kördes ett extratåg för arrangemanget "Byggnadsminnet berättar", en utflykt som vi nu kör för fjärde gången. Representanter för Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan och Tjustbygdens Järnvägsförening åkte tillsammans med ett 40-tal resenärer från Västervik till Tuna med flera stopp utefter vägen på flera intressanta platser. Här har tåget med YBo5p 883 främst stannat till i Verkebäck, självklart med nykrattad stationsplan.

 

 

När tågtrafiken är lägre i intensitet så ökar möjligheterna till tid i spår för Banavdelningen. Tidigare i år upptäcktes ett rälsbrott just i denna vägövergång mellan Jenny och Verkebäck och rälen fick bytas ut. Nu har arbetet slutförts då vägövergången grusats och nu återstår det bara att hämta upp den trasiga rälen när kranvagnen passerar nästa gång. 

 

Nu till lite historia! Ni som varit med länge i Tjustbygdens Järnvägsförening minns kanske att föreningen har en ganska brokig historia och tidvis fått kämpa hårt för sin överlevnad. Hur föreningens utvecklats genom åren kan ni läsa mer om här: TJFs historia

Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, som äger bana och fastigheter har alltid arbetat på ett sätt som gynnat verksamheten långsiktigt och också prioriterat bland alla saker som måste göras. 1999 var vårt lokstall i Västervik i mycket dåligt skick med inrasat tak och trasiga fönster. Tack vare insatser från Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan och TJF kunde lokstallet köpas loss från sin förra ägare, rustas upp och åter bli en vacker och funktionell byggnad. 

 

Åren efter 1999 renoverades lokstallet och runt 2001 byttes stora delar av taket och lokstallet kunde successivt renoveras och de olika skeppen i stallet kunde återigen spåranslutas. Vill du läsa mer om lokstallets historia, klicka här: Lokstallsområdet i Västervik

Vill du ser fler äldre bilder från vår järnväg? Surfa in på Smalspårsarkivet. Den senaste tiden har bilder från föreningens tidiga år och TJF normalspårsektion tillkommit. Det är bilder från fotograferna och medlemmarna Anders Carlsson och framlidne Birger Ekelid som lagts ut den sista tiden.