×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Under augusti har ett flitigt gäng fortsatt arbetet med att renovera rälsbussen YBo5p 893.

Rälsbussen har inte varit i trafik sedan 2002 och det märks. Maskinchefen med personal har börjat riva ut inredningen och ta bort gamla lagningar i karossen. En del lagningar var verkligen av karaktären "fusklagningar" och innehöll centimetertjocka lager av spackel. Boggierna som tidigare monterats bort har blivit av med axlar, bromsrörelse, fjädrar och stötdämpare och därefter blästrats innan de skickats iväg för renovering och omfattande svetsningsarbeten. Inredningen i form av stolar, bord och rörstommar har plockats ur vagnen för att kunna riva upp och byta ut golvmattan. Enligt maskinchefen är skicket på rälsbussen förvånansvärt bra, vilket vi troligen kan tacka inomhusförvaringen för.

Vill du stödja renoveringen av 893? Just nu pågår en insamling där vårt mål är att nå 230.000 och vi kommit mer än halvvägs. Ett bidrag, oavsett storlek kan sättas in på bankgiro, 350-3521 eller Swishnummer 123 040 05 72. Märk ditt bidrag med "893".

Nedan följer några bilder från de senaste veckornas arbete: 

 

Nyblästrade boggier, redo att skickas till vår leverantör av svetsningsarbeten, TFL Smide AB i Verkebäck. Foto Daniel Niklasson.

 

 

En tydlig spricka vid infästning till primärfjädringslänkaget. Tjustbygdens Järnvägsförening har under de senaste tio åren genomfört boggirenoveringar på alla fordon i trafik så att sprickor som uppkommit under tidigare drift ska kunna tas om hand. Här kommer de gamla svetsfogarna att tas bort och ersättas med nya. Foto Daniel Niklasson.

 

 

Ett exempel på fusklagning av tidigare fordonsägare. Man har helt enkelt slängt på massvis med spackel, tagit en plåt och popnitat fast den och sedan målat och då ser det ut såhär när man tar bort den popnitade plåten ett par decennier senare. Notera de omfattande rostskadorna nere vid det svarta fältet. Här måste ny plåt i, eventuellt kan hela hyttens plåt komma att bytas ut. Foto Fredrik Lundström.

 

Takfoten och även skåpet för destinationsskyltarna är vanliga delar för rostangrepp. Även detta kommer åtgärdas med nya plåtar. Även destinationsskyltarna kommer att bytas ut mot nya som är bättre anpassade för dagens trafik. Det är nästan ett kvarts sekel sedan det gick att åka smalspårsrälsbuss till Växjö. Foto: Björn Karlsson.

 

Rälsbussen har nästan tömts på sin inredning. Golvmattan kommer att byta ut och stolarnas rörramar kommer rostlagas och målas. Sittdynorna ska också förnyas och värmekanalen vid golvet kommer ses över. Foto Rasmus Henriksson

 

Ett annat klassiskt ställe för rostangrepp är tackluckorna. Här behövs en ny innerdel och rostlagning av kanterna längs gummilisten. Foto Björn Karlsson

 

893 till vänster och 900 till höger på verkstadsspåren i Västervik. Målet är att 893 ska bli lika fin som de andra rälsbussarna vi har i vår förening. 900 var samtidigt inne i verkstaden för byte av cylinderfoder. Foto Fredrik Lundström