×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Här följer några bilder från vad som hänt sen sist vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Slipersbytarsäsongen har startat på allvar och efter påskhelgen hade 514 sliprar kommit i banan sedan årsskiftet. I verkstaden pågick som vanligt arbeten med rälsbussen YBo5p 893 och en del andra fordon. Häng med på ett bildsvep från verksamheten.

När snön har töat bort är det dags att öppna banan. En inspektionskörning med lokomotor till Hultsfred och tillbaka för att se så att inga träd ligger över banan och att signalanläggningarna fungerar som avsett. Lokomotorn Z4p 318 var i Hultsfred och vände på eftermiddagen den 26 mars.

 

Slipersbytena påbörjades under året på sträckan mellan Jenny och Verkebäck, där man körde klart de byten som man planerat vid Mossvik. Därefter har slipersbytena återigen flyttat ner till Dagåsen, mellan Tuna och Vena. Här börjar ett omfattande slipersbyte närma sig färdigställande och det är nu mycket få sliprar från SJ-tiden kvar på denna del av banan.

 

Alla utbytta sliprar ska köras in till Tuna och mellanlagras innan lastbilar hämtar upp sliprarna och kör dem till destruktion. Totalt är det mellan 4-5000 sliprar från byten både under 2019 och 2020 som körts in till Tuna och det är nu helt rensat i skogarna mellan Tuna och Vena. 

 

Rensat på sliprar.

 

I verkstaden i Västervik pågick under påskhelgen arbete med lite av varje. Här har den nya bränsletanken till rälsbussen YBo5p 893 kommit från vår partner, TFL Licenssvets i Verkebäck, som gör det mesta av det kvalificerade svetsarbete som föreningen behöver. 

 

En av boggierna till rälsbussen YBo5p 893 under montering.

 

Johan och Stefan har tagit ut lokomotorn Katrinefors AB 2 på bangården för att bland annat montera sidorutor. Det är Johan och Stefan som gjort merparten av det omfattande upprustningsarbete som startade 2017 och nu är det inte långt kvar inna lokomotorn får anses vara färdig.

Under påskhelgen var det två slipersbytarlag ute. Ett lag mellan Tuna och Vena och där byttes totalt 190 sliprar och ett annat gäng var vid Spångenäs och bytte ett tjugotal sliprar för hand.

Nu arbetar vid vidare med ban- och fordonsunderhåll under våren. Är du intresserad av att vara med i verksamheten, läs mer på denna länk