Föreningen har ett antal överföringsvagnar. En överföringsvagn är en vagn som har en viss spårvidd och som är byggd för att ta en vagn av en annan spårvidd. Vagnen Q37p har 891 mm spårvidd och är byggd för att ta godsvagnar med normal spårvidd (1435 mm). Vagnarna tillkom för att slippa den mycket omfattande omlastningen som förr ägde rum från normalspåriga järnvägar till smalspåriga och omvänt. Med hjälp av en överföringsvagn kunde den normalspåriga godsvagnen "rampas" upp på en smalspårig överföringsvagn och därefter fortsätta till sin destination på den smalspåriga järnvägen.
Eftersom lastprofilen begränsades av flera tunnlar på bandelen mellan Överum och Norsholm så gick all överföringstrafik med normalspåriga godsvagnar upplastade på överföringsvagnar till Västervik och Överum via Hultsfred. När bandelen mellan Åtvidaberg och Västervik öppnats för normalspårig järnvägstrafik 1964 byggdes en överföringsramp även i Västervik. Trafiken med överföringsvagnar i Västervik pågick ända fram till 1985 då transporterna mellan Västervik och Gunnebobruk, nuvarande Verkebäck, upphörde.
Flera av föreningens överföringsvagnar är ombyggda och används till andra ändamål än vad de tidigare byggdes för.
I föreningens digitala arkiv, Smalspårarkivet, finns bilder på när vagnar rampas, exempelvis här: Rampning i Västervik 1985
Q37p 350032:
Littera och nr: Q37p 350032
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350032, VHVJ Q37p 350032, SMAB Q37p 350032
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar
Tillverkningsår: 1947
Denna överföringsvagn breddades av VHVJ med ett extra par långbalkar från Q37p 350199 för att kunna användas för transport av vägfordon. Den används främst för att ställa till exempel en traktorgrävare på vid kabelgrävning eller slyavverkning. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005
Q37p 350059:
Littera och nr: Q37p 350059
Tidigare littera och nr: NVHJ Q37p 5002, SJ Q37p 350059
Tillverkare: AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Arlöv
Tillverkningsår: 1946
För att kunna möjliggöra direkta transporter med normalspåriga vagnar via den smalspåriga banan införskaffade Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar, NVHJ, en överföringsvagn 1920, NVHJ Qo 5000 vilket 1930 ändrades till Qo 5001. 1946 köpte bolaget ytterligare en vagn med större lastförmåga och broms av samma typ som SJ:s vagnar littera Q37p. Vagnen fick vid leveransen beteckningen Qo 5002. Litteran ändrades senare till Q37p och när SJ inregistrerade vagnen i sin fordonspark 1950 blev beteckningen SJ Q37p 350059.
Q37p 350078:
Littera och nr: Q37p 350078
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350078, VHVJ Q37p 350078 , SMAB Q37p 350078
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1952
Tillverkningsnummer: 829
Halva vagnen breddades under åren den ägdes av VHVJ. Vagnen ägs av Tjustbygdens Järnvägsförening sedan 2005. Det finns en idé att förse vagnen med ett Zetterberg tippflak med trevägstipp.
Q37p 350123:
Littera och nr: Q37p 350123
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350123, VHVJ Q37p 350123, SMAB Q37p 350123
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1952
Tillverkningsnummer: 1203
Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005. Den är lastad med en SJ QBe-vagn med nr 30 74 945 8 561-0
för grustransporter och används vid banarbeten.
Q37p 350134:
SJ Q37p 350134
Littera och nr: Q37p 350134
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350134, VHVJ Q37p 350134, SMAB Q37p 350134
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1952
Tillverkningsnummer: 1214
Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005.
Q37p 350177:
Littera och nr: Q37p 350177
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350177
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1953
Tillverkningsnummer: 1291
Överföringsvagnen köptes från SJ 1986.
Q37p 350205:
Littera och nr: Q37p 350205
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350205, VHVJ Q37p 350205, SMAB Q37p 350205
Tillverkare: Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö
Tillverkningsår: 1954
Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005. Den är lastad med en SJ Qbe-vagn 30 74 945 8 562-0 för grustransporter och används vid banarbeten.
Q37p 350228:
Littera och nr: Q37p 350228
Tidigare littera och nr: SJ Q37p 350228, VHVJ Q37p 350228, SMAB Q37p 350228
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1954
Tillverkningsnummer: 1860
Överföringsvagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2005 och renoverades 2006. Den är försedd med flyttbart flak med kranöverbyggnad som rymmer en radiostyrd Palfinger-kran och används för slyavverkning. Motorpaket från en fd SJ MTR101, dvs en turboladdad rak sexcylindrig Scania DS11. Den ursprungliga kranen havererade 2015, men byttes 2016 ut mot en modernare något mindre Palfinger-kran. Vagnen gör god tjänst i slyröjningen av banan.
Under maj 2021 gick slyrökningsaggregatet sönder och det var inte längre någon idé att försöka lagra aggregatet. Ett nytt slyröjningsaggregat kunde efter en riktad insamling bland medlemmarna inköpas för 122.000 kronor, men då insamlingen stannade på 136.000 kronor kunde även frakten och monteringen betalas och nya hydraulslangar inköpas. Det nya aggregatet anlände till Västervik den 31:a maj 2021