Select your language

    Senaste nytt från Smalspårsjärnvägen - ett bildreportage

    Återigen är det dags för ett litet längre bildreportage från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Våren har präglats av sedvanliga förberedelser för trafikstarten med översyn av rälsbussar och lokomotorer. Bangårdsombyggnaden är i det närmaste avslutad. Vagnhallsprojektet pågår i högt tempo och i slutet på april kom takstolarna på plats. I de olika verkstäderna löper de olika projekten på och vi ska titta särskilt på renoveringen av ångloket Np 3050. 

    Målning av Gp-finkan Gp 310006 är också i slutskedet. Ute på banan har slipersbytargänget tack vare den milda vintern kunnat jobba nästan hela året och har nu passerat 1500 bytta sliprar för i år, ett mycket bra arbete. På signal- och elsidan har det pågått arbete med årlig översyn av de olika anläggningarna, byte av bombräder i Hultsfred och arbeten på Hultsfreds bangård. Flera platser har fått förbättrad belysning och två elektriska påstigningssignaler har tagits i drift, Valstad och Väderum. 

    Vårtrafiken pågår, ta en titt på www.smalsparet.se för aktuell trafik. Sommartrafikens tidtabeller (trafikstart 17 juni) hittar du här: Tidtabeller 2025

    Följ med på ett bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Stöd gärna insamlingen till vår vagnhall, läs mer här:  Insamling till vagnhallen

     

    Gammal plåt skärs bort från sotskåpet till ångloket Np 3050

     

    Isvetsning av ny plåt i till ångloket Np 3050's sotskåp, här från utsidan

     

    En magnetborr är bra att ha när man ska borra ut pinnbultar, ett arbete som tog sin rundliga tid, nu är nya pinnbultar på plats.

     

    Vi har ägnat lite tid åt att förbättra belysningen vid några av våra mindre hållplatser. Här är det Fagersand som fått en ny armatur monterad.

     

    Vi åker vidare till Hjorted, som också fått en ny armatur på plats.

     

     

     

    Elektriska påstigningssignaler var något som var vanligt längs med de smalspåriga järnvägarna i Småland och Östergötland. Påstigningssignalen i Valstad har inte fungerat på grund av kabelfel, men nu nu var det dags att fixa felet. Hugo passar på att montera nya lampor. Lamphusen är av samma typ som tidigare satt i semaforer.

     

    Hugo är nöjd med monteringen och signalen avprovas. 

     

    I Väderum har vi också monterat den påstigningssignal som en gång fanns på plats. Den låg slängd i slänten mitt emot stationshuset och kunde efter rostlagning och målning återigen monteras på sin plats. 

     

    Signalen avprovas, tillsammans med bangårdsbelysningen är Väderum nu komplett.

     

    Arbetet med vagnhallen har gått framåt. I början av maj kom takstolarna på plats och sedan bilden togs har plåttaket monterats. Det återstår att spika upp panel samt sätta in fönster och portar. När vagnhallen är klar får vi ytterligare 150 meter spår under tak. Vagnhallen finansieras till stor del med gåvor från Riksantikvarieämbetet och Sparbanken Spira. Vi måste dock finansiera vissa delar själva och därför har vi startat en insamling med målet 200 000 kr. I dagens läge har vi samlat in 62 300 kr. Ge ditt bidrag, stort som litet, via Swish på 123 040 05 72 eller bankgiro 350-3521, ange "Vagnhall".

    Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli. Så var inte riktigt fallet den här gången, men det är bäst att låta den yngre generationen börja i tid. Här är det Samuel, 2 år, som spakar Z4p.

     

    En av föreningens motordressinen MDR 125p 3315 har länge stått på en av stallplatserna i Västervik, men genom en mindre insats har motorn gjorts i ordning och kunde provköras på bangården under maj. 

     

    Arbetet med godsvagnen Gp 310006 fortsätter, här har vagnen körts ut för att kunna målas utomhus.

     

    I Hultsfredsänden av banan var det dags att byta bombräder vid Folkparksvägen.

     

    Mattias monterar reflexer på nya bommen.

     

    Ett ack så viktigt budskap.

     

    Inne i Hultsfred har arbetet med främst fjäderväxeln i söder fortsatt och här har växelkontakten kommit på plats. En fjäderväxel är en praktisk anordning som innebär att växeln är uppkörbar, dvs ett tåg kan köra genom växeln trots att den ligger i fel läge. Denna lösning har funnits i Hultsfred sedan september 1975 då trafiken lades om och blev genomgående hela vägen Västervik-Växjö. 

     

    Dags för årets första trafik för allmänheten, traditionsenligt körde vi på Valborgsmässoafton rälsbusståg till firandet i Ankarsrum. Här är det tågklarerar-eleven Hugo som undervisas i  manövreringen av ställverket av instruktören Peter.

    Rälsbusståget mot Ankarsrum, ett trettiotal resenärer hade hittat till tåget med YBo5p 888 främst.

     

    Dagen efter, den 1 maj, var det traditionsenligt dags för körning till "Vårruset" i Totebo, ett populärt kosläpp. Vi körde rälsbusståg både från Västervik och Hultsfred och här är det Emil som växlar med rälsbussen YBo5p 893 i Totebo.

     

    Ett av tågsätten i trafiken den 1 maj, med YBo5p 888 närmast, därefter YBo5p 883, UCFo3yp 1791 och YBo5p 900.

     

    Några dagar senare var det dags för en våra populära temautflykter, där ett 25-tal personer fick en guidad tur längs med banan med stopp på utvalda platser. Temat i år var Byggnadsvård och vår medlem Bosse berättade om hur vi i dagens läge använder traditionella metoder vid renoveringen av våra byggnader.

     

    Samma dag var ett annat chartertåg ute, därav två rälsbussar i Verkebäck

    Temautflykten gör uppehåll för lunch i Fårhult.

     

    Valborgsmässohelgen innebär också att rälsbussarna storstädas både invändigt och utvändigt inför trafiksäsongen. Här är det YBo5p 883 som får en omgång med vaxschampo och skurborste.

    Ute på banan fortsatte arbetet med slipersbyten. Genom den ovanligt milda vintern har slipersbytena kunnat pågår hela vintern och i slutet på maj passerade 1500 bytta sliprar för året.

     

    Vår kranvagn är bra att ha när gamla sliprar ska köras in från banan för avlastning på en uppsamlingsplats. Från uppsamlingsplatserna hämtas sliprarna sedan av lastbilar för att slutligentransporteras till destruktion.

     

    Det var dags att lägga om en vägövergång strax norr om Gnöttelns hållplats och då passade vi också på att förbättra banvallsdiket på platsen.

     

    Nylagd vägövergång

     

    Slipersbyte en kväll i maj mellan Eriksberg och Totebo. Slipersbytena har i år skett mestadels mellan Fagersand och Totebo och kring Ankarsrum

     

    Utan kaffe stannar verksamheten. Banmästaren tar en kaffepaus på flakvagnen innan det är dags att fortsätta....

     

    ...arbetet med slipersbytaren.

     

    Slipersbyte norr om Hjorted, markägaren har samtidigt tagit ner en del träd vilket öppnar upp landskapet. 

     

    Mot slutet av maj ägnade vi oss åt spårriktning. Vår maskinella spårriktare (läs mer på denna länk) är fortsatt hos BS Mekaniska i Falköping och genomgår upprustning och förhoppningsvis kommer den till oss under hösten. Tills dess får rikta på det gamla sättet, med lyftdon (grodor) och en stoppmaskin.

     

    Slutligen har vi kommit till Rallarbergen i Ankarsrum. När man går genom en skärning är det alltid svårt att byta med slipersbytare och då slipersbeståndet var dåligt så genomfördes ett totalbyte av sliprar. Nu var det dags att rikta upp det utbytta området. 

    Därmed har vi nått slutet av detta bildreportage från Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Som avslutning vill vi också passa på och tacka Riksantikvarieämbetet för två bidrag till vår verksamhet, dels ett bidra på 150.000 kr för att förbättra belysning och miljö vid bangården i Västervik och dels 87.000 kr till åtgärder i Ankarsrums stationsträdgård.

    Vår ordinarie sommartrafik börjar den 17 juni. Planera din resa på www.smalsparet.se

    We use cookies to ensure we give you the best experience on our website and to develop our site - you decide whether you agree to it or not.